Siūlome išklausyti du pranešimus. Du balsai viena tema apie fotografiją. Du požiūriai, skirtingos intencijos skirtingu laiku skirtingose vietose skirtingų autorių. Tačiau abu vienas šalia kito: Druskininkai, vienijantis objektas, tikrovės nostalgija, keistas žvilgsnio centravimas ir dar daugiau, kas artima bei bendra.

Agnė Narušytė pasakoja apie galimus kitokios fotografijos istorijos pasakojimo arba rašymo variantus. Anot pranešėjos, pagrindinis kitoniškumo imperatyvas slypi tame, kad atsisakoma net pretenzijos į objektyvumą, iškyla subjektyvumas pasakojimo lygmenyje.

Gintautas Trimakas. Miestas kitaip (Vilnius)

Istorijos gali būti skirtingai: įvairiai pamatytos, atsimintos ir užrašytos. Idėja nenauja filosofiniam mąstymui, bet, klausant pranešimo (ypač tos dalies, kur kalbama apie dviračio atmintyje įspaustą tikrovę, t. y. kai fotografijos daromos fiksuotu laiko intervalu, prie dviračio užpakalinės dalies pritvirtinta specialia fotokamera, nukreipta į viršų, o vėliau eksponuojama tokiu būdu, lyg pats žiūrintysis būtų tas dviratis) kyla aibė klausimų apie atmintį, fotografijos ryšį su atmintimi, jos sąsajas su tikrove, mechanizmo tikrove.

Rimaldas Vikšraitis. Pavargusio kaimo grimasos

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad Saulius Žukas siekia kalbėti apie kitokią fotografiją – tikrovišką. Susidaro įspūdis, kad pranešėjas, praėjus metams po Narušytės pranešimo, ir siekia papasakoti tą subjektyvią fotografijos istoriją. Jis kelia idėją, kad 6-ajame XX a. dešimtmetyje fotografijoje kyla nauja banga, įvardijama „humanistine“: fotografuojami paprasti žmonės, jų gyvenimo akimirkos, bet laikui bėgant gražus fotografijos vaizdas tampa apgaubtu ideologijos apvalkalų.

Pranešėjas tikroviškai ir netikėtai fotografijai priskiria jau XXI a. pradžioje išgarsėjusių fotografų darbus, su Rimaldu Vikšraičiu priešakyje, „su kuria, – sako Žukas, – mums dar reikia kažką daryti“. Ši tezė ir tampa esmine diskusine gija: kam „kažką daryti“, jeigu siekiame naujos ir subjektyvios fotografijos istorijos…

Diskusijos ir poleminiai teiginiai paruošti jūsų mąstančiai klausai

štai čia:

Agnė Narušytė „Lietuvos fotografija: dabarties istorija“

Saulius Žukas „Apie naująją Lietuvos fotografiją“

 Akademinių studijų savaitė „Baltos lankos“, 2011 07 04 (A.N.) ir 07 06 (S.Ž.), Druskininkai.

Tagged with: FotografijaNarušytėTrimakasVikšraitisŽukas
 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.