Nonkonformizmo galia. Ivano Illicho kritikos pamokos

pagal | 2011 07 24

Gerbiami kolegos, 2011 m. birželio 18 d. aplinkkeliai pabuvojo Paberžėje (Kėdainių raj.), 1863 m. sukilimo muziejuje, kuriame vyko konferencija „Filosofija ir maištas“.

Pristatome Almanto Samalavičiaus (VGTU) pranešimo garso įrašą tema „Nonkonformizmo galia: Ivano Illicho kritikos pamokos“.

Kada mokykla tampa monopolistine žinių ir žinojimo institucija? Kur tokios mokyklos ištakos? Kaip keičiasi žmogaus santykis su savo kūnu medikalizuotoje bendruomenėje?

A. Samalavičiaus pranešime išgirsite apie šiuolaikinių Vakarų institucijų kritiką bei alternatyvas universaliam, pasauliniam „lietaus šokiui“ Ivano Illicho idėjose ir gyvenime.

***

Ivanas Illichas (1926–2002) – filosofas, istorikas, Romos katalikų kunigas (monsinjoras) ir nenuorama socialinis kritikas, pliekęs šiuolaikines Vakarų kultūros institucijas ir jų daromą poveikį išsimokslinimo, medicinos, darbo, energetikos ir transportavimo paslaugų kilmei bei vystymuisi.

1961 m. Meksikoje, Kuernavachos mieste įsteigė Tarpkultūrinį dokumentacijos centrą (Centro Intercultural de Documentación, sutr. CIDOC), kuriame misionieriai ir savanoriai mokėsi kalbų, o vėliau, 70-ųjų pabaigoje, 80-ųjų pradžioje CIDOC tapo savotišku laisvuoju universitetu intelektualiems hipiams iš visos Amerikos.

1971 m. parašė didelio atgarsio sulaukusią knygą „Numokyklinta visuomenė“ (Deshooling Society). Tai buvo kritinis diskursas apie išsimokslinimą, kuris šiuolaikinėse visuomenėse tapo savaime suprantamu dalyku.

Pabaigai pateikiame ištrauką iš knygos „Numokyklinta visuomenė“:

Mokykla kuria Neišsenkamo vartojimo mitą. Šis modernus mitas paremtas tikėjimu, kad procesas neišvengiamai sukuria kažkokią vertę ir todėl gamyba būtinai skatina poreikį. Mokykla moko mus, kad mokymas gamina išmokimą. Mokyklų egzistavimas sukuria scholiarizacijos poreikį. Vos išmokstame norėti mokyklos, mūsų veikla įgauna kliento santykius su kitomis specializuotomis institucijomis. Kadangi savamoksliai vyrai ir moterys buvo diskredituoti, imama nepasikliauti bet kokia neprofesionalia veikla. Mokykloje mus moko, kad vertingas mokymasis yra lankomumo rezultatas, kad lavinimo vertė kyla sulig patyrimu ir galiausiai, kad šią vertę galima išmatuoti klasėmis ir sertifikatais. Įgijęs ir savastimi pavertęs tokius socialinės inžinerijos įskiepytus mąstymo įpročius, žmogus ilgainiui tampa „lengvu kitų institucijų grobiu”.

Vertė A. Samalavičius iš:Ivan Illich. Deschooling Society. New York: Harper and Row, 1971, p. 38-39.

***

Garso įrašas:

Almantas Samalavičius „Nonkonformizmo galia: Ivano Illicho kritikos pamokos”

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *