Filosofija ir medijos

pagal | 2016 01 10

Siūlome išklausyti Tomo Sodeikos pranešimą „Filosofija ir medijos“ apie šio filosofo mąstymo temą, kuri gali būti prilyginta opus magnum statusui.

Tomas Sodeika // Nuotr. aut. Linas lj

Ši lotyniška dviejų žodžių kombinacija paprastai nurodo „svarbiausią“ kūrėjo veikalą, tačiau Sodeikos atveju tokia savaime suprantamybė negalioja. Visų pirma todėl, kad jis ypač šalinasi „opusų“ ir deklaruoja patirtinio filosofavimo intenciją, maksimaliai vengdamas įtarpinančių „objektų“. Atsižvelgiant į šį „keblumą“, pranešimą siūlome išklausyti pasinaudojant keliomis nuorodomis.

1.

Vizualinė/suprantamumo nuoroda:

Dvi schemos, pateiktos Sodeikos (pranešimo atlikimo metu), naudojant į žiūrėjimą ir tiesioginį suprantamumą orientuotos kalbos – kinų hieroglifų – vakarietišką hermeneutinį patirties tiesiogiškumo analizavimo būdą.

Schema Nr.1 (iš pranešimą įrašiusiojo užrašų).

Schema Nr.2 (iš pranešimą įrašiusiojo užrašų).

2.

Klausiančioji/semantiškoji nuoroda:

mintį inspiruojantis ir interpretuojantis klausinėjimas

Ar Sodeikos naudota sąvoka „savaime suprantamybė“ yra ta pati heidegeriška kasdienė vidutinybė eliminavus patirtinį sluoksnį? Kodėl pranešimo autorius, kalbėdamas apie įtarpinimo vyksmą, naudoja „gėdos“ sąvoką? Bet ar šios sąvokos, kuri aiškiai susijusi su „sąžinės“ fenomenu (o pastarasis kildintinas su krikščioniškos kultūros atsiradimu), galiojimą sieti su kinų kultūriniu palikimu, kuris neabejotinai esti ankstesnis nei krikščioniškas paveldas, nėra mąstymo judesys, atliekantis „primetimo judesį“ Rytų kultūros paveldui, priskiriant jam visiškai svetimą fenomeną vien tam, kad įtikinamiau pagrįsti savo teorinę aspiraciją? (Pagaliau „sąžinė“ yra svetimas dalykas net daliai Vakarų kultūros: juk graikiškos kultūrinės šaknys neturi sąžinės galiojimo, o gėda esti tik pareigos neįvykdymo, kuri yra ne vidinis asmens veikimo potencialas, o puikus socialinių/politinių įsipareigojimų vykdymas.)

***

Tomo Sodeikos pranešimas (garso įrašas)
„Filosofija ir medijos“
„Baltos lankos“, Druskininkai, 2012 07 08

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *